"ויירא יעקב
מאד ויצר לו ויחץ את העם אשר אתו" וישלח תשע"ב
הקב"ה מבטיח ליעקב, בחלום, הסלם מצב ארצה, "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבותיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך.
למרות הבטחתו של הקב"ה ליעקב, אנכי עמך, ושמרתיך, והשיבותיך, לא אעזבך.יעקב יירא מאוד, יירא עד כדי וייצר לו, נעשה לו צר.היראה הביאתו לידי צרת נפשו.ביראתו ובצרת נפשו, בוחר יעקב בדרך "ויחץ את העם אשר אתו".
"ויחץ" בחינתו חציו לה' וחציו לכם.האדם בהיותו יציר אלוקים, מהפן האחד וגם "כי מעפר באת ואל עפר תשוב", יצור גשמי מהפן השני.חי למעשה על הדרך המחברת שמים וארץ.הגמ' אומרת שגובהו של אדם הראשון היה מהארץ ועד לשמים, ענינו של האדם חיבור שמים וארץ.יש והאדם קרוב אל מהות העפר שבו ויש שהוא קרוב אל "ויפח באפיו נשמת חיים", קרוב אל נשמה שנתת בי טהורה היא, קרוב אל אלקיו.
בהיות עת צרה, יש ויקרב האדם אל "נשמת חיים" שבאפיו, יקרב אל אלקיו, יש ויקרב אל העפר שבו, בחינת "כחי ועוצם ידי".
יעקב אבינו זוכר את הבטחת הקב"ה ושמרתיך, והשיבותיך, למרות זאת "ויירא יעקב ויצר לו"."עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע", בעת
צרה בוחר יעקב בדרך "ויחץ", חציו לכם וחציו לה'.יעקב בוחר בדרך בה, כדברי ר' נתן, "הוא קובע בליבו, שאיך שיהיה אעפ"כ אני חזק שלא אהיה נסוג אחור לגמרי מה' יתברך ולא איאש את עצמי לעולם".
יעקב מורה לנו הדרך בה על האדם להתמודד בעת צרה.עת צרה הינה זמן בה היצר הרע מנסה להדיחנו מעל הקב"ה, המלחמה היא קשה, הדרך להתמודד הינה "ויחץ", לחצות, והיה המחנה הנשאר לפליטה, יילך בעת צרתו בעצת יצרו הרע, אך, ישאיר מחנה לפליטה, יישאר מחובר לקב"ה לאמונתו, שלא יהיה נסוג לגמרי מאמונתו.המחנה הנשאר לפליטה יאפשר לו בחלוף הצרה לחזור למהותו, לבטחון בקב"ה.
יתן האדם אל ליבו, "ויחץ" הינו זמני, אין מצב זה יכול להישאר קבוע.למרות היותו במצב בו בחר לירחק מעל ה', במידה מסויימת, ייתן בדעתו וישתוקק לחזור לאמונה שלמה, השתוקקות זו תביא ל"ממנה יוושע".
כך הדבר נכון בכל עת בה היצר הרע בא להפריענו, בתפלה ובכל הנהגה יהודית, תמיד ננהג ב"ויחץ" ותמיד נשתוקק לחזרה, אל לו לאדם ח"ו להשאיר עצמו בבחינת ויחץ, שכן לאחריו יבוא "ויחץ" של "ויחץ" הקודם, היינו 1/4 וכך הלאה ח"ו.
ויחץ, תישאר הפליטה וממנה יוושע.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251